Рубрики
Партньори
First slide
Second slide
Third slide
Кризата няма да откаже ромите от Кюстендил да купуват пуйки за Банго Васил
  Категория: Общество     12:35 - 9/January/2010

Кризата няма да откаже ромите от кв. ”Изток” в Кюстендил да купуват пуйки за Банго Васил, миналата година вървяха до 100 лв. бройката, съобщи за „Кубер прес” Стефан Лазаров бивш кметски наместник на квартала.
Пуйката е скъпо удоволствие за циганите в Кюстендил, на този етап. Продава се по 8-12 лева за килограм живо месо, но се намира рядко. По-бедните семейства колят гъски или петли, тъй като сами си ги отглеждат. Изглежда финансовата криза удари и хората в циганската махала. Хората почитат и уважават Банго Васил- тяхната Нова година, поясни той. Традицията и начинът на празнуване на мургавите ни съграждани интересна заслужава лично да се види и да се разкаже, смята Лазаров. Нашите роми почитат празника „както едно време”, около 10 хиляди жители ще го празнуват и тази година. На площада в циганската махала ще настъпи суматоха – жените ще чистят къщи и ще метат. На импровизиран пазар ще се продава всичко от чушки и картофи до домашно приготвени туршии и ошав.
Традицията повелява вечерта на 13 януари е еквивалент на Бъдни вечер. Тогава цялото ромско семейство се събира у дома и сяда на трапезата. Вратите на дома се заключват до полунощ, защото според вярванията, късметът може да избяга от тях. Всеки един от семейството взема участие в така наречения ритуал „свиване на сарми”. Според Димитрина Ванчева, медицинска сестра в местната поликлиника, сармите в ромското общество са символ на задружността. След като са направени, най-възрастният човек на масата взима една сарма и я хвърля към тавана, за да предскаже годината. Колкото повече оризови зърна от сармата се пръснат по земята, толкова по-плодородна ще бъде годината, вярват циганите. Това е и денят, в който младите взимат прошка от по-възрастните. След полунощ, когато в домовете влезе Банго Васил, децата излизат навън със сурвачките.
Банго на цигански значи „куц”. Банго Васил обаче не е ромският вариант на Дядо Коледа, обяснява Димитрина Ванчева, която всички приятелски наричат Дидка. Според поверието това е „историческа” личност, която спасява давещо се ромско дете. Има легенда обаче, която свързва почитта на циганите към свети Василий, който спасил циганския род от удавяне в бушуващо море, като им изпратил ято гъски.

Кубер прес

       Назад кън всички новини

Времето
Анкета

Ще се справите ли с високите цени на горивата!


Да
Не
Не знам
Ще опитам
Невъзможно

Реклама